|
News & Publications|Articles
The new banking law, an emergency enactment. Article by Dumitru Rusu, published in Saptamana Financiara. “Pasaport european” pentru sistemul financiar-bancar din Romania
La fel ca in multe alte domenii reglementate, inceputul anului a adus o aparenta avalansa de schimbari legislative in domeniul financiar-bancar. Ne referim in special la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 98/2006 privind supravegherea suplimentara a institutiilor de credit, a societatilor de asigurare si/sau de reasigurare, a societatilor de servicii de investitii financiare si a societatilor de administrare a investitiilor dintr-un conglomerat financiar, publicata in Monitorul Oficial nr. 1023 din 22 decembrie 2006 (“OUG 98/2006”), Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, publicata in Monitorul Oficial nr. 1023 din 22 decembrie 2006 (“OUG 99/2006”), precum si la un numar semnificativ de norme de aplicare aprobate de catre Banca Nationala a Romaniei si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, toate intrate in vigoare incepand cu data de 01 ianuarie 2007, exceptand anumite prevederi a caror aplicare de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare este amanata pentru data de 01 ianuarie 2008.
Am mentionat o “aparenta avalansa de schimbari legislative” intrucat nu putem vorbi de schimbari dramatice a legislatiei aplicabile domeniului financiar-bancar, insa mai degraba de crearea unui cadru legislativ unitar pentru domeniul mentionat, aliniat la normele si practicile europene, in spiritul liberei circulatii a serviciilor financiar-bancare in cadrul tarilor membre ale Uniunii Europene. O schimbare dramatica nu ar fi fost posibila intrucat domeniul financiar-bancar, unul dintre cele mai competitive sectoare de activitate din Romania, a cunoscut in ultimii ani atat o diversificare a serviciilor si produselor financiar-bancare cat si a formei institutionale in care sunt oferite, legislatia fiind in cea mai mare masura aliniata cerintelor europene.
Se pune atunci intrebarea de ce a fost necesara aprobarea “de urgenta” a acestor reglementari mentionate mai sus. Totusi, inafara plasarii tuturor reglementarilor privind diferitele tipuri de institutii de credit in aceeasi lege, putem mentiona stipularea mult mai explicita a mecanismului de “pasaport european” pentru institutiile financiare si de credit din Romania, respectiv “pasaport romanesc” pentru institutiile similare din celelalte tari membre ale Uniunii Europene. In plus au fost aduse schimbari la nivelul cerintelor operationale si de management al riscului conform normelor europene aliniate cu cerintele Basel II, dupa cum vom detalia in cele ce urmeaza.
Revenind la idea de cadru reglementar unitar pentru diferitele tipuri de institutii de credit din Romania, de mentionat ca domeniul de aplicare al OUG 99/2006 include conditiile de acces la activitatea bancara si de desfasurare a acesteia pe teritoriul României, supravegherea prudentiala a institutiilor de credit si a societatilor de servicii de investitii financiare si supravegherea sistemelor de plati si a sistemelor de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare. OUG 99/2006 se aplica institutiilor de credit, persoane juridice române, inclusiv sucursalelor din strainatate ale acestora si institutiilor de credit din alte state membre, respectiv din state terte, in ceea ce priveste activitatea acestora desfasurata in România.
Ca si noutate mentionam aplicarea OUG 99/2006 asupra societatilor financiare de tip holding, care impreuna cu dispozitiile OUG 98/2006 creaza premizele supravegherii unitare si corente a grupurilor financiare (holdinguri ori conglomerate financiare) atat la nivelul Romaniei cat si la nivelul tarilor membre ale Uniunii Europene.
In ceea ce priveste institutiile de credit, OUG 99/2006 include in aceasta categorie bancile, organizatii cooperatiste de credit, bancile de economisire si creditare in domeniul locativ, bancile de credit ipotecar precum si institutii emitente de moneda electronica. Conditiile generale de acces, organizare, functionare si supraveghere prudentiala sunt mentionate in prima parte a OUG 99/2006, respectiv in partea a doua a ordonantei pentru anumite tipuri de institutii de credit cu functionare speciala. In aceasta categorie includem bancile de economisire si creditare in domeniul locativ, bancile de credit ipotecar, organizatii cooperatiste de credit si institutii emitente de moneda electronica.
Institutiile de credit sunt acele entitati care de principiu sunt implicate in atragerea de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public, ori in in activitatea de emitere de moneda electronica sau de atragere si/sau gestionare de sume de bani provenite din contributiile membrilor unor grupuri de persoane constituite in vederea acumularii de fonduri colective si acordarii de credite/imprumuturi din fondurile astfel acumulate pentru achizitionarea de bunuri si/sau servicii de catre acesti membri, pe de o parte, respectiv sunt implicate in activitatea de acordare de credite in nume propriu, pe de alta parte. Activitatile bancare explicite sunt definite prin articolul 18 al OUG 99/2006. Mentionam ca acest articol preia reglementarea precedenta, cu singurul amendament ca incepand cu data intrarii in vigoare a OUG 99/2006 activitatea de leasing financiar poate fi efectuata in mod direct de catre institutiile de credit.
Prin OUG 99/2006 se interzice in mod explicit activitatea de atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public de alte entitati decat institutiile de credit. Este important de mentionat ca emisiunea de obligatiuni ori alte instrumente financiare similare de catre alte institutii financiare implicate in activitatea de creditare ori in anumite activitati bancare este considerata ca atragere de fonduri rambursabile de la public, exceptand situatia in care asemenea obligatiuni ori alte instrumente financiare sunt oferite in mod explicit investitorilor calificati in intelesul legislatiei privind piata de capital. In aceasta situatie se afla institutiile financiare non-bancare (foste societati de credite de consum ori societati de leasing), a caror activitate generala pe teritoriul Romaniei este subiect al unor reglementari legale distincte.
Referirea si aplicabilitatea dispozitiilor legale in OUG 99/2006 privitor la societatile de servicii de investitii financiare si societatile de administrare a investitiilor care au in obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investitii, priveste numai anumite conditii de operare explicit mentionate, acestea urmand a fi interpretate si aplicate in stricta corelare cu Legea 297/2004 privind piata de capital. De principiu consideram ca aceste reglementari isi au izvorul in conceptul de banca de investitie spre care se tinde si in Romania in cazul anumitor societatile de servicii de investitii financiare capitalizate si care au forta financiara necesara unor eventuale transactionari in marja ori garantarea plasamentelor de valori mobiliare.
Revenind la conditiile de acces la activitatea bancara desfasurata pe teritoriul Romaniei, conditiile de autorizare si acces la piata bancara a institutiilor de credit persoane juridice romane ori a sucursalelor institutiilor de credit straine sunt ca si pana acum, fiind necesara autorizarea Bancii Nationale a Romaniei. In emiterea unei asemenea autorizari se iau in consideratie anumite conditii de capitalizare (minimum 5 milioane de euro, cu posibilitatea stabilirii unui minim mai ridicat prin norme de aplicare), organizare si functionare, eligibilitate a actionarilor calificati si a conducerii institutiei, etc. Noutatea majora este adusa de crearea unui cadru institutional si reglementar specific institutiilor de credit din celelalte tari membre ale Uniunii Europene care doresc sa-si desfasoare activitatea in Romania, respectiv institutiile de credit din Romania care doresc sa desfasoare activitatea in celelalte tari membre ale Uniunii Europene. Asemenea activitate se poate desfasura prin infiintarea unei sucursale ori in mod direct prin oferirea serviciilor si produselor pe teritoriul celeilalte tari, principiu pe care in mod generic l-am denumit “pasaportare” in titlul acestui articol. Conditiile acestei pasaportari sunt descrise in cele ce urmeaza.
In cazul desfasurarii activitatii bancare in alt stat membru prin infintarea unei sucursale cadru institutional mentionat implica doar efectuarea unei notificari catre autoritatea de supraveghere din tara in care institutia de credit urmeaza sa-si infiinteze sucursala. Sucursala urmeaza sa-si inceapa activitatea in termed de doua luni de la notificare. In cazul desfasurarii activitatii bancare in alt stat membru in mod direct notificarea se depune catre autoritatea statului de origine, urmand ca acesta sa notifice autoritatea statului destinatie in termen de cel mult o luna de la notificare, institutia de credit urmand a-si desfasura activitatea cu aplicare imediata.
In ambele situatii supravegherea prudentiala este efectuata de autoritatea competenta din statul de origine. Exista insa obligatii de raportare catre autoritatea statului destinatie atat pentru scopuri statistice cat si pentru supravegherea lichiditatii si a celor privind adoptarea masurilor necesare pentru implementarea politicii monetare, autoritatea statului destinatie avand si posibilitatea solicitari acelorasi raportari ca pentru institutiile de credit autorizate in statul respective.
OUG 99/2006 reglementeaza si activitatea desfasurata in Romania de alte institutii financiare decat institutiile de credit din celelalte tari membre ale Uniunii Europene, respectiv activitatea unor asemenea institutii financiare romanesti desfasurata in celelalte tari membre ale Uniunii Europene, numai in situatia in care asemenea institutii sunt parte a unui grup finnaciar si sunt controlate in proportie de 90% de catre o institutie de credit.
Un alt capitol important al OUG 99/2006 este cel privitor la instituirea unor masuri operationale si de administare a riscului, prin norme consistente cu dispozitiile europene in materie, care la randul lor implementeaza cerintele Basel II. Mentionam ca OUG 99/2006 face referire la activitatea de administare a riscurilor impartindu-le in riscuri de creditare, riscuri de piata (risc de pozitie, risc de decontare, risc valutar) si riscuri operationale. O mare parte din normele emise de catre Banca Nationala a Romaniei si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare vizeaza aceste aspecte.
Dintre acestea mentionam in mod explicit modificarea criteriilor de solvabilitate aplicate institutiilor de credite, bancile fiind obligate sa-si mentina solvabilitatea la un nivel minim de numai 8%, corespunzator celui din Uniunea Europeana, in scadere cu patru puncte procentuale fata de nivelul antorior intrarii in vigoare a OUG 99/2006. Bancile vor avea astfel un spatiu suplimentar de manevra si vor putea acorda mai multe credite, in conditiile in care fondurile proprii pe care le detin va trebui sa acopere doar 8% din totalul expunerilor pe credite ponderate la risc. Aceasta va fi noua cerinta minima pentru acoperirea riscului de credit si a riscului de diminuare a valorii creantei aferente intregii activitati.
Ca si concluzie de final am dori sa exprimam un punctul nostrum de vedere privind potentialul impact a noilor reglementari publicate asupra clientilor bancari. Aceste noi reglementari ar trebui sa aduca o mai mare diversitate de servicii si produse financiar-bancare, intr-un cadru institutional flexibil si cu o supraveghere prudentiala eficienta a intregului sector financiar-bancar. Se va intampla insa acest lucru? Categoric da, suntem intr-un proces ireversibil in aceasta directie. Insa apare urmatoarea intrebare: Cand se va simti in mod direct impactul pozitiv al acestor masuri asupra sistemului financiar-bancar in general si asupra clientilor in special.? Nu putem spune decat ca acest lucru depinde de o serie de factori, inclusiv abilitatea statului si a autoritatilor de supraveghere de a se adapta noilor conditii economice ale pietei.
|