News & Publications|Articles

Procedure for contesting public acquisitions. Article by Madalina Tirdei, published in Saptamana Financiara.

OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii - noua procedura de solutionare a contestatiilor



Realizarea unui sistem al achizitiilor publice eficient si credibil reprezinta unul dintre elementele fundamentale ale procesului de integrare în Uniunea Europeana, cu impact asupra tuturor celorlalte arii de interes ale acquis-ului comunitar aferent "Pietei interne".

Mediul de afaceri din Romania s-a caracterizat, in ultimii ani, printr-o serie de modificari legislative menite sa asigure accesul la structurile europene. Necesitatile economice au condus la crearea unui nou cadru legal care sa reglementeze activitatea de atribuire a contractelor in care una din parti este statul roman.

Ordonanta de Urgenta privind atribuirea contractelor de achizitie publica a intrat în vigoare la 1 iulie 2006. La 19 iulie Guvernul a adoptat normele de aplicare a Ordonantei de Urgenta nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. Acestea completeaza legislatia nationala din domeniul achizitiilor publice si stabilesc modul de lucru al autoritatilor contractante care vor derula procedurile de atribuire

Potrivit acesteia, dosarele de achizitii publice vor avea caracter de informatie publica. Actul normativ reglementeaza procedurile de atribuire a contractului de achizitie publica si a contractului de concesiune de lucrari publice si de servicii, precum si modalitatile de solutionare a contestatiilor formulate impotriva actelor emise in legatura cu aceste proceduri.

Prin abrogarea tuturor actelor ce contin prevederi cu privire la achizitiile publice, printre care OUG 60/2001, Legea 219/1998, OUG 20/2002- sa amintim pe cele mai importante-noua lege implementeaza Directivele UE, 17 si 18 din 2004 intr-un singur act. O singura lege faciliteaza o utilizare mai usoara de catre toti participantii la procesul de achizitie publica.

Adoptarea ordonantei de urgenta a fost necesara si in scopul asigurarii conditiilor de accesare a sumelor nerambursabile de care Romania, de care va beneficia prin intermediul fondurilor structurale, de coeziune, începând cu anul 2007, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Monitorizarea atribuirii contractelor de achizitie publica se realizeaza de catre Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) pe baza anunturilor de participare si de atribuire .

Cu titlu de noutate, acest cadru legal introduce urmatoarele principii: nediscriminarea, recunoasterea reciproca, proportionalitatea si asumarea raspunderii. In plus, sunt reglementate o serie de modalitati speciale de atribuire, precum acordul cadru, sistemul dinamic de achizitie si licitatia electronica. Totodata, sistemul de rezolvare a contestatiilor a fost reproiectat, elementul de noutate constituindu-l infiintarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor - CNSC. CNSC este un organism independent, cu activitate administrativ-jurisdictionala, format din 21 de consilieri de solutionare a contestatiilor care functioneaza pe langa ANRMAP, dar fata de care isi pastreaza independenta in ceea ce priveste deciziile pronuntate in solutionarea contestatiilor cu care este sesizat.

Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor este considerat ca o institutie premergatoare situatiilor deferite justitiei.

Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, cu incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, are dreptul de a contesta actul respectiv fie pe cale administrativ-jurisdictionala, in conditiile noii ordonate, fie in justitie in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.

Despagubirile se solicita numai prin actiune in justitie, in conformitate cu dispozitiile legii contenciosului-administrativ.

Asemanator procedurii contencioase de solutionare a contestatiilor prevazuta de Legea 554/2005, procedura de solutionare a contestatiilor prevazuta de noua ordonanta se desfasoara cu respectarea principiilor legalitatii, celeritatii, contradictorialitatii si a dreptului la aparare.

Domeniul de aplicare



Noua procedura defineste atat notiunea de persoana vatamata ce poate formula contestatie cat si actele autoritatii contractante ce pot fi contestate.

Prin notiunea de persoana care se considera vatamata se intelege orice persoana care indeplineste, in mod cumulativ, urmatoarele conditii
(i) are un interes legitim in legatura cu un anumit contract de achizitie publica pentru a carui atribuire se aplica prevederile ordonantei
(ii) a suferit, sufera sau risca sa sufere un prejudiciu, ca o consecinta a unui act al autoritatii contractante, de natura sa produca efecte juridice.

Este considerat act al autoritatii contractante actul administrativ emis in cadrul procedurii de atribuire a contractului de achizitii publice dar si lipsa emiterii unui astfel de act administrativ sau a oricarui alt act al autoritatii contractante ori refuzul de a-l emite. Sfera actelor autoritatii contractante ce se pot ataca conform noii proceduri reglementate nu este limitata, orice alt act al autoritatii contractante care produce sau poate produce efecte juridice putand fi contestat.

In ceea ce priveste obiectul contestatiei acesta il poate constitui, dupa caz, anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, obligarea autoritatii contractante de a lua orice alte masuri necesare pentru remedierea actelor ce afecteaza procedura de atribuire.

Reguli specifice procedurii de solutionare a contestatiilor prevazute de noua ordonanta



Persoana care se considera vatamata printr-un act al autoritatii contractante se va adresa cu o contestatie in care va dezvolta motivele de fapt si de drept ale cererii sale si va arata totodata mijloacele de proba pe care se sprijina. Contestatorul va atasa la contestatie si copia actului atacat, in cazul in care acesta a fost emis, precum si copii ale inscrisurilor de care intelege sa se foloseasca in sustinerea contestatiei sale.

Un avantaj important creat de noua procedura de solutionare a contestatiilor il constituie suspendarea de drept a procedurii de atribuire pâna la data solutionarii contestatiei de catre Consiliu. In plus, contractul incheiat in perioada de suspendare a procedurii de atribuire este lovit de nulitate absoluta.

Dupa inaintarea contestatiei catre Consiliu, contestatorul va inainta de indata autoritatii contractante o copie a contestatiei si a inscrisurilor depuse. In termen de 5 zile de la primirea notificarii privind contestatia, autoritatea contractanta are obligatia sa ii instiinteze despre aceasta si pe ceilalti participanti la procedura de atribuire. Toate notificarile sau comunicarile actelor procedurale se fac cu confirmare de primire.

Contestatia poate fi depusa in toate fazele procedurii de atribuire si impotriva oricarui act al autoritatii contractante.

Termenul de depunere al contestatiei este de cel mult 10 zile calculat de la data luarii la cunostinta de catre contestator despre actul autoritatii contractante pe care acesta il considera nelegal in cazul in care valoarea estimata, fara TVA a contractului care urmeaza sa fie atribuit este mai mare decat echivalentul in lei al urmatoarelor praguri:
a) pentru contractul de furnizare: 40.000 euro;
b) pentru contractul de servicii: 40.000 euro;
c) pentru contractul de lucrari: 250.000 euro.

In cazul in care valoarea estimata, fara TVA, a contractului care urmeaza sa fie atribuit este egala cu sau mai mica decat pragurile valorice indicate, contestatia poate fi depusa in cel mult 5 zile de la data luarii la cunostinta de catre contestator despre actul autoritatii contractante pe care acesta il considera nelegal.

In termen de 5 zile de la primirea notificarii privind contestatia, autoritatea contractanta are obligatia transmiterii la Consiliu a punctului de vedere asupra contestatiei. Lipsa punctului de vedere al autoritatii contractante nu impiedica solutionarea contestatiei, in masura în care s-a facut dovada comunicarii acesteia. In acelasi termen, autoritatea contractanta va notifica punctul de vedere si contestatorului.

Consiliul are posibilitatea de a solicita autoritatii contractante sa comunice, in termen de 5 zile, toate documentele aflate in dosarul achizitiei publice, sub sanctiunea unei amenzi, pe fiecare zi de intarziere, ce consta in 20% din salariul minim lunar pe economie, aplicata conducatorului unitatii care nu a efectuat toate demersurile necesare pentru ducerea la indeplinire a masurii.

In vederea solutionarii cauzei Consiliul poate cere lamuriri partilor, poate administra probe si poate solicita orice alte date necesare pentru stabilirea situatiei de fapt. De asemenea, Consiliul are dreptul de a solicita orice date necesare pentru stabilirea situatiei de fapt si de la alte persoane fizice sau juridice.

Pentru lamurirea unor aspecte de natura tehnica sau financiara Consiliul poate desemna un expert independent in vederea efectuarii unei expertize. Durata efectuarii expertizei trebuie sa se incadreze inauntrul termenului prevazut pentru solutionarea contestatiilor de catre Consiliu. Cheltuielile ocazionate de efectuarea expertizei vor fi suportate de partea care a formulat cererea de efectuare a acesteia.

Procedura in fata Consiliului este scrisa, iar partile vor fi audiate numai daca acest lucru este considerat necesar de catre completul de solutionare a contestatiei.

Partile pot fi reprezentate de avocati si pot depune concluzii scrise în cursul procedurii. De asemenea, partile pot solicita sa depuna concluzii oral in fata Consiliului, fara ca prin aceasta sa fie afectate termenele.

Consiliul va solutiona contestatia in termen de 10 zile lucratoare de la data primirii dosarului achizitiei publice de la autoritatea contractanta.

In cazuri temeinic justificate, termenul de solutionare a contestatiei poate fi prelungit cu inca 20 de zile.

Contestatia va fi solutionata de un complet de 3 membri ai Consiliului, intr-un termen care nu trebuie sa depaseasca o perioada de 10 zile; in cazuri exceptionale, acest termen poate fi prelungit cu inca 20 de zile. Cauzele sunt distribuite completelor in mod aleatoriu.

Solutiile ce pot fi pronuntate de Consiliu



In functie de solutia pronuntata, Consiliul va decide asupra continuarii sau anularii procedurii de achizitie publica. Consiliul poate respinge contestatia ca fiind nefondata, tardiva, lipsita de interes, lipsita de obiect, ca fiind introdusa de o persoana fara calitate sau neimputernicita sa formuleze contestatia, precum si pe orice alta exceptie de procedura sau de fond.

Decizia prin care Consiliul anuleaza in parte sau in tot actul atacat ori obliga autoritatea contractanta sa emita un act sau sa dispuna orice alta masura necesara pentru inlaturarea actelor ce afecteaza procedura de atribuire este executorie si poate fi atacata cu plangere, in termen de 10 zile de la comunicare, atat pe motive de nelegalitate, cat si de netemeinicie.

Verificarea legalitatii actelor derulate in cursul procedurii de atribuire la cererea autoritatii contractante



Noua procedura recunoaste autoritatii contractante posibilitatea de a sesiza Consiliul in scopul pronuntarii asupra legalitatii actelor si operatiunilor derulate in cursul procedurii de atribuire.

Consiliul poate sa admita sesizarea si sa constate legalitatea actelor intocmite de autoritatea contractanta, precum si sa ateste corectitudinea operatiunilor si procedurilor desfasurate de aceasta. In masura in care se constata nereguli in cadrul procedurilor derulate de autoritatea contractanta, Consiliul dispune notificarea acesteia in vederea luarii unor masuri de remediere.

Cai de atac impotriva deciziilor Consiliului



Impotriva deciziei pronuntate de Consiliu partea interesata poate sa formuleze plangere. Instanta competenta sa judece plangerea este Curtea de Apel, sectia de contencios administrativ si fiscal pe raza careia se afla sediul autoritatii contractante.

Instanta astfel investita poate sa dispuna suspendarea procedurii de atribuire pana la solutionarea in fond a plangerii. Hotararea pronuntata de instanta este definitiva si irevocabila.

Operationalizarea Consiliului



In prezent, desi declarat operational inca de la data intrarii in vigoare a OUG 34/2006, Consiliul functioneaza fara personalitate juridica pana la data de 31 decembrie 2006 pe langa Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, Consiliul dobandeste personalitate juridica, presedintele acestuia avand calitatea de ordonator de credite.

 

 
2013 February: Lawyers Diana Condurache, Madalina Constantin and Carmen Dutescu promoted to managing associates.
 
2012 December: Voicu & Filipescu gets involved in Christmas charity campaigns, as part of its Giving Back program.
 
2012 November: Partner Marta Popa participated in the "FIDIC Contracts and Acquisitions in the EC System" training course.
 
© 2008 VOICU FILIPESCU